ישא ישראל עיניו... אל יחידי הסגולה.. יראה הוד נפשם ורוממות שאיפותיהם. מהם יכיר את רוחו, כי רוח האומה יתראה בגדוליהָ (הראי"ה קוק זצ"ל, "אדר היקר" א')

המראה הגדול בעצמו מרומם את הרוח ומעדן את הלב (שם)




יום ראשון, 27 בינואר 2013

הַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב, רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל


מַעֲשֶׂה בְּהַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהָיָה בְּכַוָּנָתוֹ לִנְסֹעַ לְמָקוֹם כָּלְשֶׁהוּ – וְטֶרֶם שֶׁיֵּצֵא לַדֶּרֶךְ, רָצָה לַעֲשׂוֹת קִדּוּשׁ לְבָנָה; לָכֵן הִתְעַכֵּב עַד הַלַּיְלָה. 
כְּדֶרֶךְ הַיָּמִים הָהֵם, הַנְּסִיעָה הָיְתָה אֲמוּרָה לִהְיוֹת בַּעֲגָלָה הָרְתוּמָה לְסוּסִים – וְהָעֲגָלָה כְּבָר הָיְתָה מוּכָנָה לִנְסִיעָה.

הָלַךְ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב, עִם אֶחָד מִתַּלְמִידָיו, מִבְּנֵי חֲבוּרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה, לְקַדֵּשׁ אֶת הַלְּבָנָה וְתוֹךְ כְּדֵי הֲלִיכָה רָצָה הַתַּלְמִיד לְהַבִּיט לְאָחוֹר.
אָמַר לוֹ הַבַּעַשֵׁ"ט, אַל תַּבִּיט לְשָׁם. מִישֶׁהוּ גָּנַב אֶת הָרֶסֶן שֶׁל הַסּוּסִים (הָרִתְמָה שֶׁעַל רָאשֵׁיהֶם, אֵלֶיהָ מְחֻבָּרִים הַמּוֹשְׁכוֹת); וְהוּא עָשָׂה זֹאת, כִּי אֵין לוֹ מַסְפִּיק כֶּסֶף לִקְנוֹת אֹכֶל לְשַׁבָּת..

קִדְּשׁוּ אֶת הַלְּבָנָה. כְּשֶׁחָזְרוּ – הֵחֵל הַגַּבַּאי, עוֹזְרוֹ שֶׁל הַבַּעַשֵׁ"ט, לִצְעֹק: מִי גָּנַב אֶת הָרֶסֶן?..


הִשְׁתִּיקוֹ הַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב וְאָמַר לוֹ: אַל תִּצְעַק. קַח אִתְּךָ שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה מַטְבְּעוֹת, לֵךְ לְמָקוֹם מְסֻיָּם, שָׁם מִשְׁכֵּן הַגַּנָּב אֶת הָרֶסֶן וְתִפְדֶּה אוֹתוֹ (כְּשֶׁמִּישֶׁהוּ הָיָה זָקוּק לִסְכוּם כֶּסֶף וְלֹא הָיָה בְּיָדוֹ – הָיָה יָכֹל לָלֶכֶת לָאָדָם שֶׁמְּקַבֵּל "מַשְׁכּוֹנוֹת", מַפְקִיד בְּיָדוֹ חֵפֶץ מְסֻיָּם בַּעַל-עֵרֶךְ, וּמְקַבֵּל תְּמוּרָתוֹ כֶּסֶף. אִם הָיָה מַחֲזִיר אֶת הַכֶּסֶף תּוֹךְ זְמַן-מָה, הָיָה יָכֹל לִפְדּוֹת אֶת הַחֵפֶץ, לְשַׁלֵּם וּלְקַבְּלוֹ חֲזָרָה. אִם לֹא – הָיָה יָכֹל הָאָדָם הַזֶּה לְמָכְרוֹ לְמִישֶׁהוּ אַחֵר, וּלְהַרְוִיחַ מִזֶּה). וְאַל תְּפַרְסֵם אֶת הַדָּבָר...
                                                                    (עפ"י "שבחי הבעל-שם-טוב")

אֵיךְ יָדַע הַבַּעַשֵׁ"ט שֶׁמִּישֶׁהוּ גּוֹנֵב אֶת הָרֶסֶן? וְאֵיךְ יָדַע הַבַּעַשֵׁ"ט הֵיכָן מִשְׁכֵּן הַגַּנָּב אֶת הַחֵפֶץ?  הָיְתָה לוֹ רוּחַ-הַקֹּדֶשׁ. הוּא יָדַע גַּם דְּבָרִים שֶׁבְּנֵי אָדָם רְגִילִים לֹא יוֹדְעִים. יָדַע עַל דְּבָרִים שֶׁקּוֹרִים וְהֵיכָן – גַּם בְּלִי לִרְאוֹתָם.

לָמָּה לֹא הִרְשָׁה הַבַּעַשֵׁ"ט לְתַלְמִידוֹ לְהִסְתַּכֵּל לְאָחוֹר?
לָמָּה לֹא מָנַע בְּעַצְמוֹ אֶת הַגְּנֵבָה אִם יָדַע? וְלָמָּה אָמַר לַגַּבַּאי שֶׁלֹּא יְפַרְסֵם אֶת הַדָּבָר?

מִן הַסְּתָם, כִּי לַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב הָיְתָה אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל עֲצוּמָה. הוּא הֵבִין לִמְּצוּקַתּוֹ שֶׁל הָאִישׁ שֶׁגָּנַב כִּי לֹא הָיָה לוֹ מַסְפִּיק כֶּסֶף לְצָרְכֵי הַשַּׁבָּת. וְאע"פ שֶׁבְּוַדַּאי לֹא חָשַׁב לִשְׁנִיָּה אַחַת שֶׁ"מֻּתָּר" לִגְנֹב בִּגְלַל זֶה – חָמַל עָלָיו. רָאָה אֶת נְקֻדַּת הַטּוֹב שֶׁבּוֹ, גַּם בַּעֲשׂוֹתוֹ מַעֲשֶׂה לֹא-הָגוּן, אָסוּר. לִמֵּד זְכוּת מִתּוֹךְ אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל שֶׁבּוֹ, מִתּוֹךְ הַקֶּשֶׁר הַפְּנִימִי שֶׁלּוֹ אֶל נְקֻדַּת הַטּוֹב שֶׁבְּכָל יְהוּדִי – וְהֵבִין שֶׁזֶּה לֹא בָּא מֵרֹעַ פְּנִימִי חָלִילָה, אֶלָּא שֶׁלֹּא עָמַד  בַּנִּסָּיוֹן בִּגְלַל הַקֹּשִׁי. מִן הַסְּתָם, מָחַל תּוֹךְ כְּדֵי כָּךְ עַל הָרֶסֶן, כְּדֵי לֹא לְהַכְשִׁיל אֶת הָאִישׁ בְּעָווֹן גְּנֵבַת דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ.
וְדָאַג לִכְבוֹדוֹ – לֹא לְפַרְסֵם אֶת הַדָּבָר.

אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל כָּזוֹ שֶׁל הַבַּעַשֵׁ"ט, אֵינֶנָּהּ עוֹשָׂה מֵהַמַּעֲשֶׂה הָרַע מַשֶּׁהוּ שֶׁהוּא לֹא כָל-כָּךְ אָסוּר. חָלִילָה. אֲבָל בִּגְלַל שֶׁהִיא בָּאָה מִקֶּשֶׁר אֶל הַטּוֹב הַפְּנִימִי שֶׁל הַיְּהוּדִי, מֵאַהֲבָתוֹ וּמֵרַחֲמִים עָלָיו, הִיא עַצְמָהּ מְעוֹרֶרֶת אֶת הַטּוֹב שֶׁבּוֹ, וְיֵשׁ בְּכֹחָהּ לְהַחֲזִיר אָדָם גַּם בִּתְשׁוּבָה, מִתּוֹךְ שֶׁגַּם הוּא עַצְמוֹ יָחוּשׁ יוֹתֵר אֶת הַטּוֹב שֶׁבּוֹ.

אָז יֵשׁ פֹּה שְׁנֵי דְּבָרִים – גַּם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְגַם אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל.

הַאִם אֵלּוּ בֶּאֱמֶת "שְׁנֵי דְּבָרִים" נִפְרָדִים? לֹא.

הֵם בָּאִים מֵאוֹתוֹ "שֹׁרֶשׁ". מֵאוֹתוֹ קֶשֶׁר לַה', לַנְּשָׁמָה שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל - שֶׁמִּמֶּנּוּ אֶפְשָׁר לִרְאוֹת דְּבָרִים שֶׁמֵּעֵבֶר לִגְבוּלוֹת הָעוֹלָם הֶחָמְרִי כִּי קְשׁוּרִים בַּלֵּב וּבְכָל הַכֹּחוֹת לַה' שֶׁבָּרָא אֶת הַכֹּל, שֶׁמֵּעַל הַכֹּל – מִשָּׁם גַּם בָּאָה אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל. כִּי לֹא רוֹאִים אֶת הָאֲנָשִׁים רַק "מִבַּחוּץ". קְשׁוּרִים לַבּוֹחֵר בְּעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה, רוֹאִים אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִבִּפְנִים, אֶת הַטּוֹב שֶׁלּוֹ, בְּתוֹר הָעָם שֶׁל ה', וְכָל אֶחָד מִמֶּנּוּ עִם נְשָׁמָה קְדוֹשָׁה שֶׁל אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל, עַם ה'.

מִי שֶׁקָּשׁוּר לַטּוֹב שֶׁל ה', שֶׁמֵּעֵבֶר לַפְּרָטִים שֶׁרוֹאִים בָּעֵינַיִם, שֶׁהוּא "מִתְגַּלֶּה" גַּם בָּהֶם בְּמִדָּה מַתְאִימָה – יֵשׁ לוֹ גַּם רְאִיָּה מֵעֵבֶר לֶחָמְרִיּוּת וְלַפְּרָטִים שֶׁלָּהּ, וְגַם אָהֲבָה וּרְאִיַּת הַטּוֹב מֵעֵבֶר לְמָה שֶׁרוֹאִים בַּאֲנָשִׁים הַפְּרָטִיִּים רַק "מִבַּחוּץ". הוּא קָשׁוּר לַה' שֶׁמְּחַיֶּה אֶת הָעוֹלָם בְּכָל רֶגַע, וְשֶׁבּוֹחֵר בְּעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה, קָשׁוּר לַנְּשָׁמָה שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל שֶׁל הָאֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, לַטּוֹב שֶׁבָּעֹמֶק שֶׁלָּהֶם, וּמָלֵא בְּאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּם.